Å vise reklame på TV har god virkning, det er det ingen som helst tvil om. Forretningsverdenen bruker mange milliarder hvert år på å reklamere for produktene sine, fordi de vet at de vil få mange ganger dette beløpet tilbake. Nordmenn har den siste tiden fått en sterk økning av reklame for pengespill sendt til sine ulike skjermer, og det har skapt mange reaksjoner.
Dette kan forklares med at en stor del av reklamen er laget for utenlandske spillselskaper som ikke har lov til å markedsføre seg i Norge. De fleste av disse kanalene har administrasjon og produksjon i andre land, og sender programmene inn til Norge via satellitt. Likevel er det er bare Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som har lov til å markedsføre pengespill i Norge.
Mengden reklame for utenlandske spillselskaper på norske TV-skjermer er i sterk økning. Medietilsynet vil forskåne TV-seere fra reklame for spillselskaper uten lisens i Norge – NRK.no
Reklamen ser ikke ut til å minke
Norge er et land som elsker gambling, og mange drømmer nok om en fet casino bonus. Nordmenn er også i gjennomsnitt svært velstående sammenlignet med befolkningen i mange andre land, og dette vet pengespillselskapene. Alt dette gjør at mange vil sikre seg en sterk posisjon i reklamemarkedet i Norge, siden det er mange penger å hente.
Noen er bekymret for at dette kan villede seerne til å tro at dette er norsk reklame, men det er i dag ikke mulig å stoppe denne reklamen. Det er nemlig lovverket i landet det sendes fra som er gjeldende, men det er stadig flere som ønsker å gjøre norske TV-tittere oppmerksomme på at reklamen bryter med norsk lov. Flere framstøt er gjort for å forhindre denne typen reklame, men hittil ser det ikke ut til at dette kan forhindre spillselskapenes satsing på Norge som reklamemarked.